La pas, alături de Nikon D5300 și 2 Obiective Premium

February 29, 2020 Enjoy Photography No comments exist

Salutare!

Astăzi, căci tot ne apropiem cu pași repezi de sfârșitul iernii (cel puțin a celei calendaristice), mi-am canalizat energia să-ți scriu despre mult promisul review al lui Nikon D5300, aparat pe care l-am avut alături de mine într-o zi de drumeție, presărată cu muuuultăăăă zăpadăăă! 😀


Hello world! Hello Nikon D5300! 😆
Pentru a testa gadgeturile foto, am tras o fugă matinală în Bușteni și apoi ne-am retras spre Timișul de Jos și Lacul Noua. A fost o zi plină, cu multe poze și voie bună! 😀
Photo by Butescu Andrei – cu Nikon D750

Deși Martie bate la ușă, iar la Brașov a nins nițel în ultimele 2 zile, sper să fie bine primit acest articol cu iz de iarnă, deoarece chiar mi-l doream de ceva timp să-l aștern pe hârtie, cu atât mai mult cu cât am avut, totodată, frumoasa oportunitate să testez acest aparat alături de două obiective de top, și anume: Sigma Art 50mm f/1.4 și Tamron 70-200mm f/2.8 VC G2. 😮

Buuuun și acum să trecem la treabă… 😉

Așa cum bine știi, mereu te-am îndemnat (sau mai bine zis ți-am recomandat) ca dpdv financiar, mai repede (dar nu obligatoriu) să investești într-un body mai puțin performant (ca entry-level-ul Nikon D5300 despre care îți povestesc azi sau ca aparatul despre care am scris aici) și în obiective de calitate, deoarece calitatea sticlei este mult mai importantă decât calitatea senzorului.

De ce?

Păi… dacă privim la evoluția tehnologică de-a lungul timpului, constatăm că în ziua de astăzi aparatura foto a devenit performantă chiar și în cazul camerelor entry-level: majoritatea au drept standard un senzor de 24 Mpx, dispun chiar și de filmare 4K, și se implementează numeroase tehnologii pentru un focus mai rapid și precis. 😉

De asemenea, se măresc suprafața și numărul punctelor de autofocus pe senzor. Unde mai pui că acestea mai sunt și în cruce, și cel central sensibil la f/2.8 față de f/5.6 cum erau pe entry-level-urile de generație veche.
Iar toate astea, se întâmplă doar pentru ca tu să obții un focus mai precis și mai rapid, în raport direct cu evoluția tehnologică de ansamblu! 😀

Aici ai un „Before&After” postprocesării unei fotografii realizate cu Nikon D5300, alături de obiectivul Sigma Art 50mm f/1.4.
Am ales să expun acest „Before&After”, pentru ca tu să poți observa câte detalii este capabilă camera foto, împreună cu obiectivul mai sus amintit, să obțină în realitate.
Dacă te uiți în zona cerului, se poate observa cu ușurință că în fișierul RAW tras (poza din stânga), au rămas mult mai multe detalii (adică nori), ce pot fi recuperate în editare, decât ar părea la prima vedere (poza din dreapta).
Setările folosite pentru acest cadru se regăsesc în stânga acestei imagini de prezentare.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Iar aici regăsești rezultatul final, după editarea fișierului Raw de mai sus. 🙂
Iar ca o paranteză, da, mie îmi place să editez fotografiile cu tente mai galben-mov, adică mai calde (cu atât mai mult cu cât Movul este culoarea mea preferată 😳 ). Astfel, exemplele foto din acest articol, nu reprezintă un etalon de editare fotografică!
Editarea, la fel ca și fotografia în sine, sunt doar chestiuni ce țin de viziunea subiectivă a fiecărui creator în cauză.
Nu există corect sau greșit când vine vorba de creativitate! 😉
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Astfel aparatul foto (dacă nu este achiziționat în 1900 toamna), este suficient de performant pentru a obține fotografii de calitate și chiar profesionale, exact cum este și acest Nikon D5300! 😉

Totuși, ca să fii sigur/ă că storci tot ce este mai bun din aparatul tău foto, este musai să înțelegi că un aparat reproduce cele mai calitative imagini, doar dacă este combinat cu o sticlă de calitate superioară.

Motivul?

Dacă ai observat, pe piață se regăsesc o multitudine de obiective foto, al căror preț de achiziție pleacă de la câteva sute de lei și ajunge până la câteva zeci de mii de lei.

Te-ai intrebat vreodată care este motivul pentru care există o așa mare discrepanță de prețuri?

Păi, fiecare obiectiv este alcătuit din diferite elemente, iar sticla are parte de diverse tratamente și acoperiri (en: coating). Desigur, după cum bine bănuiești, fiecare dintre aceste elemente contribuie la calitatea finală a imaginii.

În privința obiectivelor ce au un preț de raft mai ridicat (mii sau zeci de mii de lei), producătorii își dau silința să le construiască din cele mai bune materiale, folosindu-se totodată de cea mai nouă și modernă tehnologie, astfel încât aberațiile cromatice să fie bine controlate (adică absente), să minimizeze distorsiunile și vignetarea aferentă, și mai ales să ofere o imagine sharp (clară) de-a lungul întregului cadru.

Și aici ai un „Before&After” postprocesării unei fotografii realizate cu Nikon D5300, alături de obiectivul Sigma Art 50mm f/1.4. 🙂
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Iar aici rezultatul final, după editarea fișierului RAW de mai sus.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

În privința obiectivelor cu un preț de raft mai modest, îți dai seama că producătorii nu își permit ca-n prețul cerut, să investească materiale și tehnologie de aceeași calitate cu cele pe care le investesc în obiectivele mai scumpe. Desigur că ei încearcă să ofere cea mai bună calitate în cadrul prețului solicitat, dar compromisuri trebuie făcute!

Okay! Hai să vedem și în practică ce presupune asta, nu doar teoretic!

Să le luăm pe rând:

PARTEA 1 – Nikon D5300 în combinație cu Sigma Art 50mm f/1.4

Înainte de a trece la exemplificările foto, am să încep cu o mică introducere referitoare la DLSR-ul Nikon D5300.

Acesta este un aparat cu senzor Crop (despre ce înseamnă acest tip de senzor, poți citi mai multe aici), situat în gama DSLR-urilor entry-level ce au fost lansate în anul 2013, dar acesta este cu o treaptă mai sus față de seria lor tip D3XXX (ex: D3100, D3200 etc).

Nikon D5300 dispune de un senzor APS-C de 24.2 Mpx, cu 39 puncte de focus (dintre care 9 sunt în cruce), filmare FHD, el are un ecran rabatabil la 180° care-ți face viața mai ușoară când vrei să tragi cadre din unghiuri mai neobișnuite, iar valorile ISO sunt generoase plecând de la ISO100 și mergând până la ISO25600 (apropo, dacă vrei să aflii mai multe despre ce reprezintă acest ISO, te invit să citești articolul de aici).

Cum spuneam la începutul articolului, o parte din cadrele cu acest DSLR, au fost trase în Bușteni, unde am prins răsăritul, care apropo: este senzațional de frumos pictat pe Bucegi, exact ca într-acest exemplu foto.
Echipament folosit: Nikon D5300 + Sigma Art 50mm f/1.4, cu următoarele setări: ISO 250, f/5, 1/320 sec.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Referitor la obiectivul Sigma Art 50mm f/1.4, acesta este un obiectiv încadrat la categoria obiectivelor ce oferă rezultate profesionale (adică de calitate superioară, ca să traduc acest „profesional”, căci s-ar putea să-mi spui că nu sculele sunt profesionale ci omul din spate. Și așa este, dar totuși, este necesară delimitarea în limbaj, a diferitelor proprietăți calitative ale sculelor foto. Astfel, o să întâlnești acest termen de aparat/obiectiv profesional, destul de des in contextele articolelor mele).

Acest obiectiv vine în mai multe variante de montură, astfel putând fi folosit pe aparate foto Nikon, Canon, Leica-L și Sony.

Și… pentru că este un obiectiv premium, a fost gândit (dacă pot spune astfel) pentru camerele Full-Frame; dar după cum bine știi, din articole anterioare, se pot folosi și pe sistemele APS-C (Crop) ale aparatelor foto, fără niciun fel de restricție. 😉

Astfel, folosit în combinație cu Nikon D5300, focala de 50mm se extinde cu factorul de crop x1.5, transformând Sigma-ul într-un obiectiv de 75mm.

Aici ai un al exemplu de RAW, tras cu Nikon D5300 + Sigma Art 50mm f/1.4.
Cadrul nu este unul artistic, după cum bine poți observa, dar este un cadru în care lumina este foarte complexă: se trece de la zăpada din bătaia soarelui, și merge până la umbre adânci în zona brazilor. Este o fotografie în care ai treceri interesante de lumină.
Astfel, dacă ești curios/curioasă de calitatea oferită de aceste scule foto și dacă dai click pe imagine sau aici, vei putea descărca acest fișier RAW, ca să îl studiezi și eventual să te joci cu el într-un program de editare. 😉
M-am decis să îl pun la bătaie, deoarece doar așa poți vedea cu proprii tăi ochi despre ce tot bolboresc eu într-acest articol, cu atât mai mult cu cât pozele de pe website sunt comprimate și optimizate în mod special pt web.
Enjoy it și scrie-mi ce părere ai, după ce studiezi fișierul.
Chiar sunt curioasă ce crezi! 🙂
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Aici ai parte o vedere cu zoom 100% (1:1) din fișierul RAW mai sus, prezentat.
Și… deși avem parte de o lumină complexă, trecerea din zona de lumină, în zona de umbră, se face armonios, iar detaliile sunt omniprezente în ambele tabere (atât în zona de lumină cât și în umbră).
De asemenea, aberațiile cromatice care ar fi trebuit să apară în zona șinei de tren (chiar la granița dintre lumină și umbră), în cazul în care foloseai un obiectiv de buget, sunt absente.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Iar aici ai parte de varianta editată a fișierului RAW de mai sus.
S-au păstrat foarte bine detaliile din zona de lumină și, de asemenea s-a recuperat destule detalii și din zonele cu umbre adânci. 😀
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Deoarece acest obiectiv este gândit pentru aparatura full-frame, este construit din materiale de calitate superioară pentru care vei plăti și un preț pe măsură.

Totuși, făcând o mică paranteză, dacă ne raportăm la montura lui Canon și la Obiectivele lor Luxury (gama Canon L), acest Sigma dpdv calitativ se situează la același nivel, ba chiar peste unele dintre obiectivele Canon L, și le regăsești pe piată la un preț cu mult mai modest față de gama Luxury.
Astfel, se poate și o super calitate la un preț olecuță mai modest. 😀

Buuun, acum că am lămurit-o și pe asta, hai să trecem la partea a doua a articolului. 😉

PARTEA 2 – Nikon D5300 în combinație cu Tamron 70-200mm f/2.8 DI VC USD G2.

Și acest obiectiv, ca și Sigma-ul despre care am discutat mai sus, face parte din categoria obiectivelor foto premium (asta ca să nu mai folosesc termenul „profesional” 😆 ) și se fabrică pentru montură Canon și Nikon.

Acesta este un teleobiectiv având o distanță focală de 70-200mm (respectiv 105-300mm pe Nikon D5300-ele cu care m-am jucat eu) și o diafragmă constantă de f/2.8 pe toată distanța focală. Dispune și de stabilizare de imagine, ceea ce este super bine venit, cât și de izolare împotriva intemperiilor. (Sigma-ul de mai sus, nu este sigilat împotriva intemperiilor, am uitat să scriu asta 😛 )

Acest Tamron despre care îți scriu, face parte din generația a 2-a de obiective de acest gen, și se bate cot la cot dpdv calitativ cu obiectivele native ale lui Canon și Nikon (tot variantele 70-200mm f/2.8), ba chiar le întrece. 😀

Și dacă tot susțin că acest Tamron este atât de bun și de minunat, și de această dată, pun la bătaie acest fișier RAW, tras în Timișul de Jos, pe care îl poți descărca dând un click pe imaginea de mai sus sau chiar aici.
După cum poți observa, și aici avem treceri de la umbre adânci spre zone mai luminoase, chiar dacă nu la fel de drastice ca în exemplul anterior.
Raw-ul acesta l-am tras puțin subesxpus, pentru a nu pierde detalii importante din zona de lumină. Ar fi fost păcat să nu expun pentru norii ăia gri și frumoși. 🙁
Enjoy it, și nu uita că aștept cu drag opinia ta! 😉
Aici ai parte de o vedere cu zoom 100% (1:1) din fișierul RAW de mai sus, pentru a putea observa cu ușurință câte detalii s-au păstrat atât în zona mai întunecată, cât și în cea mai luminoasă. 🙂
Adică uite-te și tu cât de miștoooo se văd brazii aceia înzăpeziți!!! Unul și unul!! 😮
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Și desigur, iată și varianta editată a fișierului RAW de mai sus. 😳
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Personal, eu sunt fan obiective cu focale lungi, datorită versatilității lor (cel puțin pentru viziunea mea fotografică): am tras peisaje, portrete, close-up-uri, am fost cu teleobiective la Zoo etc.
Astfel, focala de 70-200mm a fost prietena mea cea mai bună ani de zile (căci am fost fericita posesoare a acestui Canon 70-200mm f/4L despre care am scris aici, câteva cuvinte); motiv pentru care am fost foarte entuziasmată să am oportunitatea să mă joc cu acest Tamron, alături de drăgălașul Nikon D5300, și fii sigur/ă că am tras mai mult cu Tamron față de Sigma, cu atât mai mult cu cât munții ăștia înzăpeziți era pur și simplu un adevărat deliciu pentru acest teleobiectiv. 😆

Acestea fiind spuse, am ajuns la final cu articolul de astăzi.

Sper că ți-a plăcut review-ul meu despre Nikon D5300 și cele două obiective și că l-ai regăsit ca fiind util. 😉
De asemenea, sper că ai reconștientizat ideea că nu ai nevoie de un DSLR mega scump ca să faci niște super fotografii și că întotdeauna calitatea obiectivului folosit, este mai importantă decât generația și/sau categoria body-ului.

De asemenea, înainte să plec, îți mai las aici 2-3 poze realizate în viziunea mea, cu acest Nikon D5300 și obiectivele mai sus menționate.

Nikon D5300 + Tamron 70-200mm f/2.8 + următoarele setări: ISO 200, f/7.1, 1/640s @ 135mm.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Nikon D5300 + Tamron 70-200mm f/2.8 + următoarele setări: ISO 200, f/7.1, 1/640s @ 200mm.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Nikon D5300 + Sigma Art f/1.4 + următoarele setări: ISO 250, f/7.1, 1/500sec.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Nikon D5300 + Sigma Art f/1.4 + următoarele setări: ISO 200, f/7.1, 1/400sec.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Nikon D5300 + Sigma Art f/1.4 + următoarele setări: ISO 100, f/10, 1/400sec.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Pe data viitoare. 😉

Cu drag,
Ștefania Gal


PS: ENJOY PHOTOGRAPHY te așteaptă și pe pagina oficială de FACEBOOK, cu fotografii delicioase, zi de zi, chiar  aici!


Apropo, dacă te alături comunității Enjoy Photography, primești un e-book gratuit și rămâi, totodată, la curent cu noutățile de pe website.

SUPER! MĂ ALĂTUR COMUNITĂȚII! 🙂

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply