Fotografierea florilor de primăvară

March 24, 2019 Enjoy Photography No comments exist

După 3 luni de iarnă (uneori chiar și mai mult, în anumite zone), în care peisajele au fost aproape monocrome, iată că a sosit timpul primăverii să își intre în drepturi cu ale sale culori și miresme contrastante.

Natura, cel puțin în zona Brașovului, de pe la mijlocul lunii Martie începe să se dezmorțească și să înmugurească, iar în Aprilie și Mai, ne dezmiardă văzul și simțurile cu mii și mii de boboci înfloriți, fiecare dintre ei unic și deosebit. Ce să mai? Pur și simplu o splendoare.

Și pentru că toată primăvara asta este un proces de renaștere a Naturii, merită să îi acorzi atenția cuvenită și să surprinzi cu ajutorul aparatului tău foto toată această frumusețe.

Aceste fotografii au fost surprinse în Grădina Botanică din Cluj, anul trecut în luna Aprilie.

Iar ca să faci asta, este necesar să urmărești doar 5 pași simpli pentru fotografierea florilor de primăvară, pași pe care ți-i prezint în rândurile următoare.

PASUL 1: CONTEXTUL SUBIECTULUI – ÎN FOTOGRAFIEREA FLORILOR DE PRIMĂVARĂ

Când vine vorba de fotografierea florilor de primăvară, acestea pot fi fotografiate în două moduri (principale): afară, în mediul lor natural, sub impactul luminii provenite de la Soare sau acasă, într-o vază/ghiveci, sub impactul luminii artificiale sau a luminii naturale ce patrunde prin fereastra casei tale.

Și deși îmi place să fotografiez și florile din vază (căci cu diferite ocazii, precum ziua mea sau 1/8 Martie, primesc flori) sau/și ghivece, prefer cel mai adesea să le fotografiez în mediul lor natural, înrădăcinate în pământ.

Chiar și la birou, când iau o pauză, dacă am aparatul la mine, mai fotografiez câte o floare din grădină. Sunt splendide în mediul lor natural. De exemplu, în apropierea lui 1 Martie, în grădină a înflorit un mănunchi de ghiocei, care încă rezistă cu brio chiar și azi când redactez acest articol (23.03.2019). Dacă le-aș fi rupt să le pun într-o vază, în câteva zile aș fi fotografiat doar natură moartă, dar așa, în grădină, au rezistat (și încă rezistă) săptămâni întregi.

Început de primăvară, surprins la Lacul Noua – Brașov. 🙂

Așadar, în fotografierea florilor de primăvară, chiar dacă subiectul de fotografiat îl reprezintă în mod implicit floarea în sine, adesea există și un subiect complementar celui principal, precum: fragilitatea florii, gingășia florii, cromatica florii, viața florii, eleganța florii etc; motiv pentru care fiecare fotograf poate alege o abordare diferită a fotografierii florilor.

Concluzie: fotografierea florilor (și nu mă refer doar la cele de primăvară) fă-o în acord cu creativitatea și sentimentul pe care-l nutrești față de floarea / florile respective.

De asemenea, nu uita că te poți folosi în cadru de albinuțele ce vin să culeagă nectarul florilor sau chiar de roua dimineții sau de stropii de ploaie pentru un impact mai puternic în fotografii.

Creativitatea nu are limite! Joacă-te!

În fotografia din stânga, am surprins florile în contrast cu gărgărița în mediul lor natural. Pe când în dreapta, am surprin florile primite de ziua mea (luna Mai), într-un mediu închis (adică acasă). 🙂

PASUL 2: GRIJĂ LA LUMINĂ – ÎN FOTOGRAFIEREA FLORILOR DE PRIMĂVARĂ

Lumina în fotografierea florilor, și nu doar în cazul acestui tip de fotografie, reprezintă ingredientul secret de care trebuie să ții cel mai mult cont atunci când apeși butonul declanșator.

Lumina tare și directă nu este tocmai prietena ta (am scris despre lumină în acest articol). Așadar, de preferat ar fi să te folosești în fotografierea florilor, de lumină moale și de preferat caldă. Fotografierea florilor la apus sau răsărit (în contre-jour), aduc cinste fotografiilor tale.

Spre exemplu prefer lumina apusului în fotografie, dar nici o zi înnorată nu-mi displace. Așa cum menționam și într-un articol mai vechi, pătura de nori filtrează lumina soarelui, o îmblânzește și o uniformizează, și astfel fotografiile tale cu flori capătă o aură boemă, dacă știi să profiți de calitățile pe care acest tip de lumină le oferă.

Totuși dacă este o zi cu soare plin, nu înseamnă că trebuie să renunți la fotografiatul florilor. Dacă ai posibilitatea, retrage-te la umbră sau „construiește” o umbră artificială în jurul subiectului tău. Ideea este să te ferești să fotografiezi flori în lumina amiezii, când lumina este tare și distuge cromatica și gingășia florii.

Aceste fotografii au fost realizate anul trecut, în Grădina Botanică din Cluj. A fost o zi cu soare plin, dar am tras cadrele cu flori cât mai la umbră, unde soarele nu pătrundea aproape deloc.

PASUL 3: COMPOZIȚIA ÎN FOTOGRAFIEREA FLORILOR DE PRIMĂVARĂ

La acest capitol, legat de compoziție nu am să scriu foarte multe întrucât am scris deja patru articole pe acest subiect, articole pe care le poți citi aici, aici, aici și aici.

Totuși, când vorbim despre compoziție în fotografierea florilor, clar vreau să mă apropii cât de mult pot de subiect, să umplu cadrul cu D-na Floare (într-un mod armonios, desigur) și să simplific scena cât de mult se poate (nu aș include foarte multe flori în cadru, decât în anumite situații, decât în cazul în care aș fotografia un câmp de flori în contrast cu un alt subiect, florile aici având rol secundar. Așadar, nu o să abordez subiectul într-acest articol).

Coboară la nivelul subiectului și apropie-te astfel încât să îl izolezi pe cât de mult se poate, pentru ca privitorul să înțeleagă dintr-o singură privire despre ce este vorba în fotografia ta.

PASUL 4: SETĂRILE CORECTE

Despre setări ar fi mai multe de zis, deoarece acestea se fac în funcție de lumina ambientală disponibilă și/sau de efectul pe care vrei să îl obții la final. Sugerez, totuși să te folosești de modul Manual (despre care am scris aici) sau modul Apertură (despre care am scris aici) atunci când vrei să fotografiezi flori. De asemenea, nu uita să ții cont și de triunghiul expunerii în fotografiile tale.

Oricum, indiferent de ce mod de fotografiere alegi, clar, izolarea subiectul va fi ideal să o faci cu o apertură închisă până la maxim f/5.6, dar nu aș coborî mai jos de valoarea f/2.8, datorită câmpului de profunzime mult prea îngust. Ideal mi se pare f/4, f/3.5 maxim. Mai multe informații despre valorile aperturii și cum îți influențează acestea fotografiile, poți citi aici.

Oricum, tu experimentează, joacă-te și vezi ce valoare a aperturii te încântă cel mai mult în rezultatul final.

La capitolul ISO, nu aș urca mai sus de ISO 800, dacă trag din mână și mă aflu într-o zonă foarte umbroasă, precum ar fi într-o pădure, cu atât mai mult dacă aș avea un aparat de fotografiat entry-level. Despre ISO, am scris un articol aici.

De asemenea, nu uita de importanța trepiedului, pentru stabilitate si claritate în fotografii. Acesta devine extrem de important de utilizat, cu atât mai mult dacă folosești obiective macro sau tuburi macro, unde se cere focalizare manuală.

Aici, am avut ocazia să mă joc cu o serie de tuburi macro. În colaj sunt surprinse pistilurile unei flori de cactus ce proaspăt înflorise pe balcon. Am luat trepiedul, am montat DSLR-ul pe el, am atașat cele trei tuburi macro din dotare și peste, obiectivul de kit cu care am tras la o distanță focală de 55mm. M-am folosit doar de lumina naturală ce pătrundea prin geamurile de la balcon. A fost o experiență interesantă, cu rezultate pe măsură. 🙂

Iar ca ultimă setare: viteza de declanșare, în general, aș seta-o undeva la minim 1/125 sec. Acum depinde și cu ce tip de obiectiv trag sau/și dacă bate vântul sau nu. Despre viteza de declanșare, am scris pe larg aici.

Totuși dacă bate vântul ce este de făcut?

Ei bine, în acest caz, ai varianta să fotografiezi florile într-o locație închisă (cum ar fi acasă, cu florile în vază sau într-un loc special amenajat) sau poți să le izolezi de bătaia vântului (spre exemplu prin metoda recipientului, despre care poți citi un articol interesant chiar aici).

Eu nu am încercat încă Metoda Recipientului menționată anterior, dar am fotografiat florile din vază, pe care le-am primit anul acesta de 8 Martie. M-am jucat cu lumina, fie amplasând vaza lângă fereastră (cele două fotografii laterale), fie amplasând vaza într-o zona mai ferita de lumină (fotografia din mijloc). Așadar, loc de crativitate este arhi-suficient. 🙂

PASUL 5: ECHIPAMENTUL NECESAR FOTOGRAFIERII FLORILOR

Orice aparat de fotografiat, cel puțin în ziua de azi, va face față cu brio în cazul fotografierii florilor de primăvară. Atât telefonul tău cât și orice aparat de fotografiat ai (DSLR, Mirrorless, Compact sau Bridge), se va descurca excelent în cazul acestui tip de fotografie, cu atât mai mult cu cât lumina ambientală este propice pentru acest tip de fotografie.

În ziua de azi, chiar și telefoanele dispun de camere foto cu aperturi de f/2, f/1.7, care izolează frumos subiectul de fotografiat.

Această imagine este surprinsă cu un Allview X3 Soul Lite

De asemenea, chiar și un DSLR cu obiectivul de kit, va face față cu brio, deoarece la 18 mm dispui de un f/3.5, iar la capătul celălalt al obiectivului ai un f/5.6 (cel puțin la obiectivul de kit de la Canon, 18-55 mm). Așadar, și obiectivul de kit oferă rezultate pozitive, dacă te apropii suficient de mult de subiect.

De asemenea, merită menționat că și dimensiunea senzorului influențează valoarea aperturii reale. Despre acest subiect am menționat aici, unde am discutat despre „DSLR: Crop vs Full Frame”, dar am să fac o mică recapitulare: în cazul unui senzor mare, cum este cel full-frame, spre exemplu f/2 oferă o izolare a subiectului și un bokeh excepționale.

În cazul unui senzor ceva mai mic, cum ar fi sistemul crop, același f/2 de dinainte, nu mai este atât de „delicios” ca în cazul senzorului mai mare, întrucât acum intervine factorul de crop, cum ar fi cel de 1.6 de la Canon și astfel f/2 scriptic devine un f/3.2 faptic (pt ca f/2 se înmulțește cu factorul de crop de 1.6). Iar dacă vorbim de smartphone-uri cu ai lor senzori minusculi aferenți camerelor de fotografiat, nu este de mirare că așa zișii f/1.7 de pe noile tipuri de camere nu sunt decât valori scriptice, nu și faptice.

Așadar, ca o paranteză, nu te entuziasma foarte tare atunci când vezi că noul smartphone de pe piață oferă camerei foto o valoare a aperturii de f/1.7, căci datorită senzorului de dimensiuni reduse, acel f/1.7 nu se va compara în realitate cu niciun aparat foto de tip DSLR/Mirrorless de pe piață, cel puțin la standardele tehnologice oferite la momentul prezent. Pur și simplu, senzorul este prea mic să facă „față”  unei astfel de deschideri a diafragmei, așa cum o face un DSLR, spre exemplu.

Dar asta nu ar trebui să reprezinte o piedică în fotografierea florilor, deoarece, poți obține rezultate bune chiar și cu un smartphone. Așa cum menționam în trecut, cea mai buna cameră foto este cea pe care o porți cu tine și o folosești.

Iar această imagine este surprinsă tot cu un smartphone, și anume cu un Sony Xperia XA1 Ultra. Așadar, se poate face fotografie florală și cu ajutorul telefonului. Important este să vrei.

Trecând dincolo de aceste aspecte (matematice și tehnologice), repet: orice aparat de fotografiat ai, și (aproape) orice smartphone din ziua de azi va fi companionul ideal de folosit în cazul fotografierii florilor de primăvară. Tot ce trebuie să faci este să ieși afară din casă și să pleci la „vânătoare” de flori.

Întorcându-ne la echipamentul foto de tip DSLR/Mirrorless, de asemenea, merită menționat că există pe piață și atât obiective macro cât și tuburi macro ce pot fi folosite în fotografierea micilor detalii ale florilor, asta dacă dispui de finanțe și esști dispus/ă să investești în astfel de accesorii dedicate.

Pentru fotografierea maco, cele mai accesibile dpdv al pretului sunt inelele inversoare, apoi tuburile macro (cu sau fără confirmare de focus), urmând ca pe podium să se așeze obiectivele macro dedicate, care bineînțeles sunt și cele mai scumpe.

Un truc ce l-am văzut că se folosește în fotografia de aproape (close-up/macro), mai ales în cazul camerelor foto de pe telefoane,  este folosirea unei lupe în fața lentilei camerei foto. Personal nu am încercat acest truc, dar este oățiune interesantă ce poate fi luată în caclcul atunci când vorbim de fotografierea florilor de primăvară.

BONUS:

Dacă tot vorbim de primăvară și de florile ei, nu uita de fotografia de peisaj, despre care am scris aici și despre care aflii mai multe în e-book-ul primit cadou la abonarea la newsletter.

Chiar și prin fotografia de peisaj poți surprinde primăvara în toată splendoarea ei, așa cum poți observa în fotografiile etalate mai jos.

Această fotografie a fost surprinsă la Lacul Noua – Brașov, într-o seară de Aprilie 2018. Razele Soarelui care cad pe verdele crud al pădurii fac deliciul acestei fotografii. Cel puțin dpmdv. 🙂
Am surprins această imagine, tot la Lacul Noua – Brașov,într-o dimineață cînd mergea spre locul de muncă. Sunt două anotimpuri în care poți surprinde o astfel de ceață în zona lacurilor din orașe: primăvara și toamna. Iar aici, verdele copacilor sugerează că este un sezon cald, nicidecum, o toamnă lungă, arămie și frumoasă. Așadar, primăvara din fotografii nu trebuie să se reducă doar la fotografierea florilor, căci și peisajele sunt absolut minunate și merită să le surprindem în toată splendoarea lor, ori de câte ori avem ocazia.
Această fotografie am realizat-o acum ceva ani buni (în anul 2015) în drum spre casă de la serviciu. Aveam deja aproape un an în compania primului meu DSLR (un Canon 60D), venit la pachet cu cel mai ieftin și singurul obiectiv (SH erau amândouă) pe care mi-l puteam permite la acea vreme (un Canon 50mm f/1.8 II) și eram entuziasmată de sosirea primăverii. Așa că am plecat de la serviciu, am mers pe jos spre casă (stau într-o zonă de periferie a orașului Brașov) iar pe drum m-am oprit să fotografiez câteva oi și florile primăverii. Acest cadru, deși nu este un cadru în care izolez subiectul foarte mult, mi-a plăcut în mod special datorită contrastului dintre florile copacului și Muntele Piatra Mare ce se zărea în spate, și a cărui culmi erau încă ușor înzăpezite. Și iată că și azi, după 4 ani distanță, această fotografie îmi este tare, tare dragă.

Apropo, am uitat să menționez și faptul că deși este primăvară și este plin de culoare peste tot în jurul nostru, dacă ești fan al fotografiei monocrome, pot ieși câteva fotografii cu flori absolut superbe, chiar și în natură, unde lumina este șeful, și nu o controlăm noi, ca în studio/acasă, spre exemplu.

Dacă îți plac fotografiile alb-negru, atunci, chiar și așa, poți obține rezultate excelente și interesante în fotografierea florilor de primăvară, așa cum am făcut eu cu acest Mac din fotografia de mai sus. Experimentează atât cu culori cât și cu monocromie, și vezi ce rezultate te încântă mai mult. De asemenea, nu uita, că ai anumite preseturi direct din cameră cu care te poți juca. De exemplu cei de la Fujifilm au preseturi și filtre monocrom excepționale, direct din cameră, cum ar fi spre exemplu: filtrul ACROS.
Personal nu am folost noile Fujifilm, dar pe parte de culori, încă din 2009 (când foloseam un bridge S9600) am observat un echilibru și o acuratețe fantastice ale culorilor și balansului de alb, direct din cameră. Nu fac reclamă, dar, pentru mine, pe parte de culori rezultate direct din cameră, Fujifilm rămâne pe primul loc, iar pe al doilea Canon. Dar aici, preferințele sunt subiective. Important este ce îți place ție cel mai mult, nu mie 🙂 .

Acestea fiind spuse, am ajuns la final cu articolul de astăzi, și tot ce mai pot spune este: exersează, joacă-te, experimentează cât mai mult și cât mai variat!

Mulțumesc pentru timpul tău, iar dacă ai găsit utile informațiile de aici, apasă butoanele de LIKE&SHARE, ca să facem cât mai cunoscut proiectul Enjoy Photography tuturor pasionaților de fotografie, aflați la început de drum.

De asemenea, te aștept în secțiunea comentarii dacă ai ceva de împărtășit cu mine. 🙂

Zi frumoasă îți doresc.

Cu stimă,
Ștef Annya
(fondator E.P)


PS: Alătură-te și tu comunității ENJOY PHOTOGRAPHY printr-un simplu LIKE pe pagina oficială de FACEBOOK, chiar  aici!


Apropo, dacă te abonezi și la newsletter: primești un e-book gratuit și rămâi la curent cu noutățile de pe site.

MĂ ABONEZ!

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply