Cele mai bune sfaturi pentru fotografierea trenurilor

February 2, 2020 Enjoy Photography No comments exist

Salutare!

Deși în ultima perioadă am scris mai mult în cadrul secțiunii PhotoBlog, astăzi, am să revin către Modulul 3 al cursului Enjoy Photography, unde am să-ți vorbesc despre o nouă temă fotografică, și anume despre fotografierea trenurilor.

Imagine cu titlu de prezentare: Fotografierea trenurilor
(Iată jucăria mea cu care ies pe teren ca să fac poze: Mirrorless-ul Fujifilm X-T1, despre care am scris un articol foarte fain, chiar aici, unde-ți expun motivul pentru care am renunțat la DSLR-ul full frame Canon 5D Mark 3, în detrimentul acestui aparat foto) 🙂
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

De ce am ales să-ți scriu astăzi despre fotografierea trenurilor?

Știi cum unii sunt pasionați de fotografierea mașinilor sau a motocicletelor (fie ele de curse sau nu)?
Ei bine, eu sunt pasionată de fotografierea trenurilor! 😀

Fascinația mea pentru trenuri a început în copilărie, în anii ’90, pe când alergam după trenuri ca să le fac cu mâna mecanicului de locomotivă și călătorilor.

În vremurile acelea, recunosc că priveam trenul ca fiind cea mai impunătoare și deosebită realizare a omului! Pur și simplu eram hipnotizată de lungimea trenurilor, de sunetul lor la plecarea din gară, cât și de sunetul roților pe șine, de faptul că au roțile metalice, de faptul că erau (mă rog, sunt) electrice etc.

Dar ce-i drept, pe atunci erau prea puține mașini circulând pe străzi, televizorul meu abia începuse să vadă viața-n culori, computerele nu existau, iar jocurile pe TV le-am descoperit și pe alea mai aproape de anii 2000. Astfel, nu erau prea multe lucruri de care să te minunezi la începutul anilor ’90.

Dar, trenul? Vaaaai cât de deosebit și fascinant era! Și… sincer, de asemenea, a fost și este mijlocul meu de transport preferat în continuare, și cred că asta nu se va schimba câte zile voi avea. 😎

Din acest motiv, de mai bine de doi ani, am început în mod constant să ies la câte o tură foto (cel puțin o dată pe lună), tură special dedicată fotografierii trenurilor.

Aceasta fotografie, face parte din prima mea „ședință foto” cu trenuri. A fost realizată în anul 2014 (Mai exact în 09.02.2014), în Gara din Brașov, cu ajutorul lui Canon 60D (despre care am scris cât de minunat este acest aparat, chiar aici) și obiectivul Canon EF 50mm f/1.8 II (acest obiectiv fiind singurul ce-l aveam în palmares la vremea aceea).
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Acestea fiind spuse, zic să intrăm în pâine cu articolul de astăzi. 😉

1 – Care este echipamentul necesar pentru fotografierea trenurilor?

În principiu, la noi în România cel puțin (ha, ha sunt puțin răutăcioasă, deși nu neapărat, căci eu sunt fan trenuri molcome, căci simt și savurez mai bine călătoria cu trenul), cam orice cameră foto face față acestui challenge, chiar și un smartphone, în anumite condiții, desigur!

Și ca să mă crezi pe cuvânt, această poză este realizată cu vechiul meu smartphone, „Samsung J5 2017”, în Gara din Bușteni, în data de 31.12.2018. 😉
Ca o paranteză, aceasta este poza mea preferată realizată cu telefonul, pe tematica trenurilor.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Aici, ai un colaj cu poze realizate tot cu telefonul, tot pe tematica trenurilor. Acestea au fost realizate cu ajutorul lui Samsung J5 2017 și Nokia 8, iar editările au fost făcute cu Snapseed.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Totuși, echipamentul ideal, constă într-un aparat foto cu obiective interschimbabile (prea puțin contează dacă este DSLR sau Mirrorless), astfel încât să poți profita de versatilitatea plajelor focale oferite de acestea din urmă: de la ultra-wide la tele (și o să vezi motivul mintenaș, prin exemplificările fotografice expuse mai jos).

Aici, ai un exemplu de cadru tras cu obiectivul foto ultra-wide Samyang 12mm f/2.
Deoarece acest obiectiv are o distanță focală scurtă, oferă un unghi mare de cuprindere, și astfel a intrat în cadru tot trenul. 🙂
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 200, f/7.1 (cred că asta a fost valoarea, căci obiectivul fiind manual, nu înregistrează valoarea diafragmei) și 1/400s @ 12mm.
Fotografia a fost realizată în data de 20.10.2019, la ieșire din Gara Bușteni.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Iar aici, ai un al doilea exemplu de cadru, care a fost tras cu teleobiectivul Canon 55-250mm (al cărui review îl poți citi aici.)
Deoarece acest obiectiv este reprezentat de o distanță focală lungă, oferă un unghi mic/îngust de cuprindere, și astfel a adus mai aproape de mine subiectul (adică trenul), în prim-plan regăsindu-se doar frumoasa locomotivă, și nu toată compunerea trenului, ca în exemplul anterior. 🙂
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 200, f/4.5, 1/250s @ 90mm.
Fotografia a fost realizată în data de 01.01.2020 @ Gara București Nord.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Totuși, dacă buzunarul nu îți permite să investești într-un DSLR sau Mirrorless și câteva obiective aferente, atunci si un aparat cu zoom optic (subliniez optic, pt a nu se confunda cu cel digital), precum un Bridge, va face față cu brio acestui gen de fotografie.

De asemenea, dacă deții deja un aparat foto cu un obiectiv de kit, mai poți doar să investești într-un teleobiectiv, ca cele despre care am discutat aici și aici, și astfel vei acoperi niște frumoase și drăgălașe distanțe focale.

Această fotografie a fost trasă cu Fuji X-T1 și obiectivul Viltrox 85mm f/1.8, obiectiv care pentru că este atașat unui aparat cu sistem Crop (×1,5), devine un teleobiectiv scurt având o distanță focală reală de aprox. 128mm. Momentan, pe sistemul Fuji nu dețin un teleobiectiv, dar mă petecesc cu acest Viltrox până voi reuși să achiziționez un 55-200mm 😀
PS: Am scris despre diferențele dintre sistemele Crop și Full Frame, chiar aici! 😉
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 400, f/4.5, 1/400s @ 85mm.
Fotografia a fost realizată în data de 28.12.2019, aproape de Gara Dârste din Brașov.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

2 – Care este cel mai important lucru de care să ții cont în fotografierea trenurilor?

Cel mai important, și mai important lucru de care să ții cont atunci când fotografiezi trenurile, este propria ta siguranță!

Poate ți se pare absurd că îți scriu despre asta, căci ai putea spune că este logic ca acest aspect să constituie o primordialitate într-acest caz. Totuși, ai fi surprins/ă cât de ușor este să fii neatent/ă la neatenție!

De exemplu, dacă te-a fascinat vreodată ideea să fotografiezi trenuri, și încă nu ți-ai făcut curaj efectiv să treci la fapte, este esențial de știut că există mici sau mari potențiale pericole de care trebuie să te ferești. Am să-ți spun câteva dintre ele chiar acum:

  • Nu sta foarte aproape de linia de cale ferată, atunci când trenul se află în mișcare – datorită vitezei cu care circulă (și acum să nu faci, te rog, mișto că trenurile românești îs doar un fel de „melcul țâști”, căci nu este chiar așa), se creează curenți de aer care te pot dezechilibra. De asemenea, te mai poți dezechilibra și datorită trepidațiilor pământului, căci vorba aia un tren de călători cântărește zeci de tone, iar un marfar, nici nu vreau să-ți imaginezi 😆 .
După cum bine poți observa, pentru a realiza această poză, am stat mai aproape de linia pe care venea trenul, dar nu mi-am riscat în niciun moment viața. Trenul se afla la o distanță suficient de mare față de mine, astfel incât eu să-mi realizez cadrul și să feresc linia.
Pentru acest cadru, am folosit DSLR-ul Canon 750D, împreună cu obiectivul de kit (18-55mm) la capătul lung al acestuia (adică la 55mm), dispunând de următoarele setări: ISO 800 (Auto), f/10, 1/200s.
Fotografia a fost realizată în data de 10.06.2018, la ieșire din Gara Sinaia.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • De asemenea, ai mare grijă când te poziționezi între două linii de tren, căci, mai sunt și momente când trenurile se întâlnesc pe drum, și poți fi prins/ă la mijloc.
    Personal, am trăit o singură dată un astfel de moment în gara Dârste, când un tren Regio își dezmorțea oasele și tocmai o luase din loc pentru a se îndrepta spre Predeal, iar un IR s-a întâlnit în viteză cu el, în drumul său spre Brașov, surprinzându-mă pe peronul de la linia 3, exact la întâlnirea celor două. A fost un moment plin de emoție pe care, sincer nu mi-l mai doresc să-l retrăiesc, deoarece simțeam cum IR-ul vroia să mă tragă după el, iar RE-ul tot după el.
    Astfel, luând în considerare ca RE-ul abia prinsese viteză, am avut noroc, căci nu vreau să-mi imaginez ce senzație trăiești când se întâlnesc două trenuri în plină viteză, venind din sensuri opuse, iar tu să fii la mijloc. Cred că singura scăpare este să te trântești la pământ, dar nu vreau nici să testez, nici să experimentez. Deci, atenție mare!
Aici, eram tot în Gara Dârste, tot pe Peronul 3, dar diferența era că nu venea niciun tren pe contrasensul celor două trenuri pe care le vezi în această fotografie. 🙂
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 400, f/5, 1/400s @ 50mm.
Fotografia a fost realizată în data de 09.12.2018, în Gara Dârste din Brașov, cu ajutorul lui Canon 750D și obiectivul Canon EF 50mm f/1.8 STM, în fața căruia am atașat un filtru CPL.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Încă un lucru la care trebuie să ai grijă pentru a fi în siguranță, îl reprezintă zona schimbătoarelor de cale.
    Ce este această zonă?
    Ei bine, pentru a da posibilitate trenurilor de a trece de pe o linie pe alta, se folosesc instalații speciale, numite schimbătoare de cale, care sunt compuse din macaz, șine intermediare și dispozitiv de manevrare.
    Pe scurt, aceasta este zona unde liniile se mișcă, și dacă nu ai grijă pe unde calci, s-ar putea să te trezești cu niște suprize mai puțin plăcute.
    De fapt nici nu ai voie să calci în zonele respective, dar nah… dacă te mănâncă-n f*nd, măcar să știi la ce te poți aștepta. 😛
    (Mai multe despre aceste instalații speciale, poți citi aici, căci de aici m-am documentat și eu. 😉 )
Într-acest cadru, este surprins momentul în care trenul trece de pe Linia 1, pe Linia 2, imediat după ieșirea din Gara Brașov, în drumul său spre București Nord. 🙂
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 200, f/7.1, 1/400s @ 50mm.
Fotografia a fost realizată în 21.10.2018, cu DSLR-ul Canon 750D + Canon 50mm f/1.8 STM.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Ai grijă, de asemenea, și pe unde te cocoți! Pe lângă faptul că sunt destul de multe zone interzise, și-ți poți lua o amendă frumușică, îți poți pune și viața în pericol. În plus, să nu te pună naiba să te sui pe vreun vagon/vreo locomotivă pentru poze (așa cum am mai văzut cretinătăți d-astea la știri, scuze limbajul, dar nu le pot spune altfel), căci scrum te faci!
Poți obține cadre faine și inedite și de pe un pod, decât să te duci în zone mai puțin safe.
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 1000, diafragma nu o știu, căci eram cu Samyang-ul de 12mm după mine (bănuiesc că era un f/4 sau f/5.6), iar viteza de declanșare era 1/640sec.
Fotografia a fost realizată în data de 19.01.2020, aproape de Gara Dârste din Brașov.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Iar ultima recomandare, este să nu stai (sau dacă chiar o faci, stai foarte puțin) pe o linie de tren. Chiar dacă știi orarul pentru mersul trenurilor, acesta nu este mereu respectat, căci trenurile pot avea întârzieri, iar viteza trenului nu este direct proporțională cu viteza ta de reacție, garantat!
    Astfel, dacă chiar vrei să obții un cadru mai special asezonat de linia conducătoare a șinelor, fă-o preferabil în spatele trenului (imediat după ce acesta trece de tine) sau în gară, pe o linie unde trenul mai are de staționat câteva minute bune (minim 5, recomand) până va pleca. Astfel nu-ți pui viața în pericol.
    Apropo, un indicator bun legat de mersul trenurilor îl reprezintă și semafoarele! Ține cont de ele!
Aici, am surprins Softrans-ul din spate. Nu mi-am pus nicio clipă, în pericol viața! 🙂
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 200, f/7.1, 1/640s @ 200mm.
Fotografia a fost realizată în 13.01.2019, cu Nikon D5300 + Tamron SP 70-200mm f/2.8 VC G2
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

3 – Care sunt setările ideale pentru fotografierea trenurilor?

Bun! Acum că am lămurit ce era mai important: siguranța ta și echipamentul, a sosit timpul să discutăm și despre puțină tehnică fotografică, și anume despre setările aparatului tău foto.

Ca de obicei, și de această dată, sfaturile ce le ofer, nu fac excepție de la condițiile de lumină pe care le întâlnim sau de la efectul pe care dorim să-l obținem în fotografierea trenurilor.

Pe timp de zi, fotografierea trenurilor se realizează cel mai simplu, indiferent că este soare plin afară (și astfel poți profita de regula „Sunny 16”, despre care am scris aici, și pe care o poți aplica și pentru alte valori ale diafragmei, cum ar fi f/11) sau dacă este înnorat.
În acest caz, lucrurile stau cam așa: mărești viteza de declanșare (pentru trenurile surprinse în mers), închizi diafragma (ca să obții totul fain-frumos în focus) și ajustezi ISO, la final, astfel încât să obții o expunere corectă (echilibrată).

Spre exemplu, într-o situație ca asta, în general setările mele arată cam așa: viteza este setată undeva între 1/400s și 1/640s, diafragma f/7.1 (sau pot merge cu ea și mai închisă, dar de obicei, nu sar de f/11), iar ISO la valoarea de 200 sau 400 (uneori merg și la 800, când lumina este mai slabă).

Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 400, f/7.1, 1/400s @ 18mm.
Fotografia a fost realizată în 29.12.2019, cu Fuji X-T1 + Obiectivul 18-55mm f/2.8-f/4
Locație: Dâmbul Morii (Între Dârste și Timișul de Jos), jud. Brașov.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

Când se lasă noaptea în schimb, lucrurile se complică puțin când vine vorba de fotografierea trenurilor.

Dacă fotografiezi după lăsarea soarelui, cât timp poți profita de ora albastră (aia de se desfășoară după ce se ascunde soarele), mai ai șanse să surprinzi trenuri în mișcare prin reducerea vitezei de declanșare (dar nu m-aș duce mai jos de 1/250s), deschiderea diafragmei (la maxim) și creșterea ISO-ului (dacă ai sistem crop, nu as merge dincolo de ISO 6400, iar dacă ai sistem Full Frame de generație mai nouă, nu aș merge dincolo de ISO 10000).
Paranteză: dacă ești un obsedat sau vreo obsedată de pixel peeping (adică dai zoom pe poze ca să vezi fiecare grăunte de zgomot existent în poza respectivă), atunci mai bine stai acasă, după lăsarea serii, și nu, nu o zic cu/din răutate, ci cu sinceritate! 🙂

Iar dacă, vrei să fotografiezi trenuri după ce s-a dus și ora albastră, atunci orientează-te către Gări, ia un trepied cu tine, și profită de expunerile lungi de câteva secunde sau zeci de secunde, ISO-ul mic (100, 200 sau 400) și diafragma în funcție de efectul dorit în fotografie. Dacă expui câteva secunde doar, atunci, diafragma va fi mai deschisă, iar dacă expui câteva zeci de secunde, atunci, cel mai probabil, vei închide diafragma (ca să obții acel efect „Stea” la farurile locomotivei și la stâlpii de iluminat)

Imaginile din acest colaj, au fost realizate în Gara Brașov, în timpul Orei Albastre cât și imediat după aceasta, pozele fiind trase fie din mână (sus-dreapta și mijloc-jos), fie cu ajutorul trepiedului (restul cadrelor din colaj)
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.

4 – Cum aleg cea mai faină compoziție pentru fotografierea trenurilor?

Sincer, aș putea scrie un roman (la figurat vorbind) când vine vorba despre compoziție fotografică, dar deja poți citi o parte din așa zisul roman aici, aici, aici și aici, unde îți vorbesc doar despre reguli de compoziție foto.

Acum, nu are sens să le mai reiau, ci am să-ți scriu doar despre câteva aspecte cheie referitoare la fotografierea trenurilor, aspecte ce sper eu să contribuie la dezvoltarea ochiului tău de fotograf. 🙂

În primul rând când fotografiezi trenuri, compoziția este necesar a fi gândită și pregătită în prealabil, căci nu ai la dispoziție decât un moment, după care trenul a dispărut!
Îți sună cunoscută fraza? Da! Da! Am mai scris despre acest moment suspendat în timp, atunci când am discutat despre fotografia urbană, chiar aici. 🙂

Astfel, când te afli în fața faptului împlinit, acolo lângă linie, așteptând trenul, cu aparatul foto atârnându-ți la gât, ideal este să știi și să ții cont de următoarele aspecte:

  • Din ce direcție vine trenul (Ha! Ha! Știu că pare că glumesc, dar nu glumesc) și să-ți alegi, astfel, locul de pândă.
  • Care va fi prim-planul tău? Te vei lega într-acest sens de o linie de tren sau vei sări direct cu obiectivul pe locomotivă, ca prim-plan?
  • Care este focusul/subiectul tău: locomotiva sau întregul tren?
  • Ce tip de obiectiv ai atașat aparatului foto?
    Majoritatea fotografilor, preferă focalele lungi pentru fotografierea trenurilor, deoarece, aduc în prim-plan locomotiva trenului, iar fotograful se află la o distanță destul de mare de tren, având astfel grijă de propria-i siguranță.
    Dar dacă folosești un wide sau un ultra-wide, în locul unui teleobiectiv, ce te faci?
    Stai la o foarte mare distanță de tren și apoi dai crop? Sau riști să te apropii de tren suficient de mult pentru o perspectivă inedită dar și să fii în siguranță în același timp?
    Personal, așa cum ai văzut și mai sus, folosesc și ultra-wide-uri pentru fotografierea trenurilor, dar stau la distanță de minim o linie alăturată de tren și declanșez (folosind rafala) în ultimul moment (când trenul vrea să iasă din cadrul meu).
    Oricum, orice ai alege și orice ai face, chiar dacă mă repet, ai în primul rând grijă de tine!
    Nu urma sfaturile mele, dacă tu consideri că nu ți se potrivesc! Adică decât să-ți pui viața în pericol, mai bine rămâi la teleobiectiv sau la distanțe considerabile față de trenuri! 🙂
Într-această fotografie, regăsești un alt exemplu unde m-am folosit de un obiectiv ultra-wide.
După cum poți observa, stăteam la o linie distanță de tren (de fapt nu chiar o linie distanță, ci jumătate, căci Linia 1 din Gara Dârste este foarte rar atribuită vreunei curse de tren 😆 ), iar obiectivul grandangular m-a ajutat să obțin o perspectivă inedită în cazul de față, perspectivă pe care nu aș fi reușit să o obțin cu un alt tip de obiectiv foto.
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 1000, diafragmă necunoscută (probabil f/4) datorită faptului că obiectivul folosit, este un obiectiv cu focus manual, viteza a fost 1/800sec.
Fotografia a fost realizată în 19.01.2020, cu Fuji X-T1 + Samyang 12mm f/2.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Cum rămâne cu unghiurile foto? Tragi de la nivelul ochiului sau te miști si tu puțin?
    Eu sugerez să te miști: suie-te pe un pod/deal din apropiere și trage de acolo un cadru sau lasă camera în jos, aproape de nivelul solului pentru a schimba perspectiva. De asemenea, trage cadre din față, spate și/sau din lateral. Joacă-te și mișcă-te! 🙂
Cum spuneam, joacă-te și mișcă-te!
Acest cadru, a fost tras de pe vârful Tâmpa (Brașov), dacă iți vine a crede!? 😀
Este într-adevăr un cadru mai zgomotos, în care se întrevăd limitările legate de Dynamic Range-ul DSLR-ului entry level 750D pe care l-am folosit aici, dar… așa cum spuneam, nu este cazul de Pixel Peeping, ci este loc doar pentru creativitate și distracție. Este loc doar pentru bucuria ce izvorăște din această pasiune dragă sufletului meu/al tău! 😀
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 400, f/9, 1/400s @ 200mm.
Fotografia a fost realizată în 23.09.2018, cu Canon 750D + Canon 70-200mm f/4L USM.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Profită de liniile de tren atât drepte, cât mai ales curbe!
  • Include peisajul în fotografia ta, nu doar trenul!
    Trenul este de sine stătător super-mișto, dar peisajul îl completează! Jonglează cu aceste elemente peisajiste, și creează fotografii inedite, exact așa cum le simți! Un apus de soare, o iarbă înaltă, un munte înzăpezit, pot aduce savoarea mult căutată, în fotografierea trenurilor. Profită de asta!
Dacă în spate nu s-ar fi văzut o parte din Muntele Piatra Mare, acest cadru, nu ar mai fi fost la fel de frumos, și nu ar mai fi spus sub nicio formă, aceeași poveste.
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 200, f/5, 1/320s @ 50mm.
Fotografia a fost realizată în 09.12.2018, cu Canon 750D + Canon 50mm f/1.8 STM.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Chiar și oile, sunt fascinate de trenurile noastre românești! 😆
Dpdv al setărilor pt acest cadru, avem: ISO 800, f/4, 1/2000s @ 100mm.
Fotografia a fost realizată în 16.04.2019, cu Canon 5D Mk3 + Canon 100mm f/2 USM.
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Nu uita de detalii! Trenurile reprezintă mult mai mult decât o înșiruire de locomotive și vagoane! Ele au embleme și elemente deosebite, ce merită a fi fotografiate. De asemenea, șinele, sunt și ele alcătuite din detalii interesante și captivante. 😉
Colaj cu titlu de prezentare: Detalii feroviare
(Ultimul cadru, din dreapta-jos, știu că este unul mai puțin fericit, dar este totuși un cadru creativ, conținând detalii feroviare)
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Și oamenii fac parte din peisaj și este ideal să-i incluzi în fotografierea trenurilor, indiferent că vorbim de angajați sau călători (desigur, atâta timp cât spațiul este public și nu încalci politicile legale).
Moment surprins în Gara Regală Sinaia @ 15.07.2018
Dpdv al setărilor pt acest cadru , avem: ISO 1250 (Auto), f/11, 1/250s @ 55mm.
Fotografia a fost realizată cu DSLR-ul Canon 750D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-f/5.6 IS STM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Moment surprins în Gara Brașov @ 18.10.2019
Dpdv al setărilor pt acest cadru , avem: ISO 800, f/3.2, 1/125s @ 85mm.
Fotografia a fost realizată cu Fujifilm X-T1 + Viltrox 85mm f/1.8 STM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Moment surprins în Gara București Nord @ 24.03.2018
Dpdv al setărilor pt acest cadru , avem: ISO 500 (Auto), f/5, 1/400s @ 126mm.
Fotografia a fost realizată cu DSLR-ul Canon 750D + Canon EF 70-200mm f/4L USM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Moment surprins în Gara Predeal @ 15.12.2018
Dpdv al setărilor pt acest cadru , avem: ISO 400, f/5, 1/400s @ 18mm.
Fotografia a fost realizată cu DSLR-ul Canon 750D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-f/5.6 IS STM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Jonglează cu timpii de expunere, pentru a obține cadre interesante!
    Nu mereu totul trebuie să fie în focus! Creativitatea poate cere ca anumite elemente să fie out-of-focus, ca în exemplul de mai jos. 😉
Moment surprins în Sinaia, jud. Prahova @ 10.06.2018
Dpdv al setărilor pt acest cadru , avem: ISO 200, f/22 (daaaa, am închis diafragma la maxim, ca să pot realiza această expunere lungă, căci nu aveam vreun filtru ND la mine, care să-mi sară în ajutor), viteza de declanșare a fost 1/4sec @ 22mm, iar cadrul a fost tras din mână.
Fotografia a fost realizată cu DSLR-ul Canon 750D + Canon EF-S 18-55mm f/3.5-f/5.6 IS STM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • Nu-ți fie teamă să jonglezi cu fotografia monocrom!
    Da! Nu mai facem fotografie pe film, dar unele fotografii, pur și simplu, sunt mai delicioase alb-negru, exact ca în cele două exemple de mai jos! 😉
Moment surprins în Brașov, la câțiva kilometri de Gara Dârste @ 23.06.2016
Fotografia a fost realizată cu DSLR-ul Canon 700D + Canon EF 50mm f/1.8 STM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
Moment surprins în Gara Predeal @ 17.03.2018
Fotografia a fost realizată cu DSLR-ul Canon 5D Mk3 + Canon EF 50mm f/1.8 STM
© Ștefania Gal – Toate drepturile rezervate.
  • De asemenea, locomotivele vechi și cele cu aburi, ele sunt mereu un deliciu fotografic. Din păcate, până la data scrierii acestui articol, nu am avut ocazia să fotografiez o locomotivă pe aburi, dar un fotograf tare drag mie, pe numele său Robin Coombes, face des asta, și o face tareeeeee bineeee, așa cum poți vedea în colajul de mai jos! 😀
Imaginile din acest colaj, au fost preluate de pe pagina de Facebook a lui ©  Robin Coombes  – Toate drepturile rezervate!

Acestea, fiind spuse, am ajuns și la final cu articolul de astăzi. 🙂
Sper că ai găsit utile informațiile de aici.
Dacă da, apreciez apăsarea butoanelor de LIKE&SHARE! 🙂


Pe data viitoare!


PS: ENJOY PHOTOGRAPHY te așteaptă și pe pagina oficială de FACEBOOK, cu fotografii delicioase, zi de zi, chiar  aici!


Apropo, dacă te alături comunității Enjoy Photography, primești un e-book gratuit și rămâi, totodată, la curent cu noutățile de pe website.

SUPER! MĂ ALĂTUR COMUNITĂȚII! 🙂

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply