Lecția 6 – Histograma și expunerea în fotografie

November 13, 2016 Enjoy Photography No comments exist
Imagine cu titlu de prezentare: Trei expuneri: subexpunere, expunere corectă, supraexpunere (de la stânga la dreapta).
Imagine cu titlu de prezentare: Trei expuneri: subexpunere, expunere corectă, supraexpunere (de la stânga la dreapta).

Histograma și expunerea în fotografie contribuie la imagini echilibrate, de calitate și care te pot scuti de multe ore de muncă în programele de postprocesare dedicate.

Așadar ce este una și ce este cealalta, și cum contribuie amândouă în fotografie?

Află răspunsul, citind rândurile de mai jos.

1-EXPUNEREA:

Ce este expunerea?

O fotografie, așa cum am mai menționat în lecțiile anterioare, este o înregistrare de lumină, iar expunerea, în fotografie, reprezintă, pur și simplu, cantitatea de lumină la care este expus senzorul aparatului. 

Există trei tipuri de expuneri:

subexpunere – când imaginea ta este prea întunecată,

supraexpunere – când imaginea ta este prea luminoasă

expunere corectă – când imaginea ta este echilibrată (nici prea întunecată, nici prea luminoasă).

Bine, în practică, de fapt, termenul de „expunere corectă” este un termen relativ.

De ce?

Deoarece contează foarte mult ceea ce fotograful dorește să transmită prin imaginea sa, și astfel subexpunerea sau supraexpunerea să aibe rolul ei binedefinit în rezultatul final.

Dar nu intrăm acum în detalii, ca să nu te zăpăcesc prea tare.

Și… revenind: de unde știi că o imagine este expusă corect?

Ochiometric sau și mai indicat prin utilizarea histogramei.

2-HISTOGRAMA:

Ce este histograma?

O histogramă, reprezintă un grafic. Acest grafic, în fotografie, este reprezentat de multitudinea de pixeli cuprinși într-o imagine.

Fiecare pixel din fotografie, are o valoare cuprinsă între 0 (care este reprezentativă negrului) și 255 (care este reprezentativă albului).

Pixelii înghesuiți în partea stângă a graficului reprezintă capătul negru al scalei, iar cei înghesuiți în partea dreaptă reprezintă capătul alb al scalei. 

histogramaÎn imaginea din stânga, ai ilustrată o histogramă colorată, care are rolul de a ilustra distribuția culorilor cuprinse în imaginea ta finală, separat. Acest tip de histogramă poate reprezenta un interes maxim pentru un utilizator avansat de Photoshop, dar noi, muritorii de rând, adesea ne orientăm după informațiile furnizate în histograma de lumină, precum cea ilustrată în imaginea de mai jos.

Imagine cu titlu de prezentare: histograma de lumină exemplificată.
Imagine cu titlu de prezentare: histograma de lumină exemplificată.

Histograma de lumină, așa cum o sugerează și numele, arată valoarea combinată a fiecărui pixel pe un singur grafic. Astfel, putem vedea, dintr-o privire, dacă fotografia este prea întunecată sau prea luminoasă.

ATENȚIE!!!

Ai putea crede că cel mai bun mod de a vedea dacă imaginea ta este prea întunecată sau prea luminoasă este să te uiți la imagine în sine. La urma urmei, poți vedea rezultatul, acolo pe ecran, datorită magiei fotografiei digitale, nu-i așa?

Nu tocmai!

Problema cu analizarea ochiometrică a imaginii este că fotografia finală pe care o vezi pe ecran variază în funcție de cât de luminos este ecranul (setarea aceasta fiind aleasă de tine) și cât de luminoasă este lumina ambientală. Dacă vizualizezi ecranul camerei în lumină puternică a soarelui, imaginea de pe LCD va arăta foarte diferit față de situația când o vizualizezi în întuneric.

Cel mai bun mod de a vedea dacă o imagine este expusă corect este să te uiți la histogramă.

Cele mai multe camere au o opțiune de histogramă inserată în meniu, la care te poți uita la momentul revizuirii imaginii, sau chiar și înainte de a apăsa butonul declanșator.

Chiar și aparatul meu antic, și de demult, un compact Sony DSC W35, ce-l am din 2007 în posesie, are această opțiune de afișare a histogramei pe display atât în timpul realizării cadrelor, cât și după.

Scotocește prin meniul aparatului foto, și sigur vei găsi histograma despre care vorbesc. 

OK. ȘI, CUM CITEȘTI HISTOGRAMA?

Este destul de ușor pentru a vedea când o imagine este bine expusă: histograma va avea coloane mari de pixeli înghesuți spre mijlocul axei și mai puțini pixeli sau chiar deloc la fiecare capăt. Aruncă o privire la cele trei imagini de mai jos, împreună cu histogramele lor, ca să înțelegi mai bine ceea ce vreau să spun.

Această imagine reprezintă o imagine expusă corect. Pixelii ilustrați în histogramă sunt inghesuiți spre centrul axei, și prea puțin (spre deloc) înspre marginile acesteia. Ce înseamnă asta? Asta înseamnă că am capturat cât mai multe detalii posibile în această imagine finală. © Ștef Annya (2016-11-12)
Această imagine reprezintă o imagine expusă corect. Pixelii ilustrați în histogramă sunt inghesuiți spre centrul axei, și prea puțin (spre deloc) înspre marginile acesteia. Ce înseamnă asta? Asta înseamnă că am capturat cât mai multe detalii posibile în această imagine finală.
Această imagine reprezintă o imagine subexpusă. Pixelii ilustrați în histogramă sunt inghesuiți spre stânga axei, și deloc înspre marginea din dreapta a acesteia. Ce înseamnă asta? Asta înseamnă că am capturat multe umbre și părți întunecate în această imagine finală, ceea ce duce la pierderea detaliilor. Desigur, postprocesarea poate ajuta în astfel de cazuri, dar dacă ai un număr mare de pixeli cu valoare 0, există posibilitatea ca nici postprocesarea să nu îți mai salveze imaginea. Concluzie? Expune (cât mai) corect direct din aparat, înainte de a apăsa butonul declanșator! © Ștef Annya (2016-11-12)
Această imagine reprezintă o imagine subexpusă. Pixelii ilustrați în histogramă sunt inghesuiți spre stânga axei, și deloc înspre marginea din dreapta a acesteia.
Ce înseamnă asta?
Asta înseamnă că am capturat multe umbre și părți întunecate în această imagine finală, ceea ce duce la pierderea detaliilor. Desigur, postprocesarea poate ajuta în astfel de cazuri, dar dacă ai un număr mare de pixeli cu valoare 0, există posibilitatea ca nici postprocesarea să nu îți mai salveze imaginea.
Concluzie?
Expune (cât mai) corect direct din aparat, înainte de a apăsa butonul declanșator!
Această imagine reprezintă o imagine supraexpusă. Pixelii ilustrați în histogramă sunt inghesuiți spre dreapta axei, și deloc înstânga acesteia. Ce înseamnă asta? Asta înseamnă că am ars imaginea. Adică umbrele și părțile întunecate din această imagine finală, lipsesc cu desăvârșire. Asta, din nou, precum în cazul subexpunerii, conduce la pierderea detaliilor. Desigur, postprocesarea poate ajuta,din nou, și în astfel de cazuri, dar dacă ai un număr mare de pixeli cu valoare 255 (albi), există posibilitatea ca nici postprocesarea să nu îți mai salveze imaginea, întrucât având mulți pixeli albi, detaliile imagini se pot pierde pentru totdeauna. Concluzie? Aceeași ca la în cazul subexpunerii: expune (cât mai) corect direct din aparat, înainte de a apăsa butonul declanșator! © Ștef Annya (2016-11-12)
Această imagine reprezintă o imagine supraexpusă. Pixelii ilustrați în histogramă sunt inghesuiți spre dreapta axei, și aproape deloc în stânga acesteia.
Ce înseamnă asta?
Asta înseamnă că am ars imaginea. Adică umbrele și părțile întunecate din această imagine finală, lipsesc (aproape) cu desăvârșire. Asta, din nou, precum în cazul subexpunerii, conduce la pierderea detaliilor. Desigur, postprocesarea poate ajuta,din nou, și în astfel de cazuri, dar dacă ai un număr mare de pixeli cu valoare 255 (albi), există posibilitatea ca nici postprocesarea să nu îți mai salveze imaginea, întrucât având mulți pixeli albi, detaliile imagini se pot pierde pentru totdeauna.
Concluzie?
Aceeași ca în cazul subexpunerii: expune (cât mai) corect direct din aparat, înainte de a apăsa butonul declanșator!

Ca ultime gânduri, îți pot spune, că histograma are un rol foarte important în rezultatul final privitor la imaginile tale.

Dar ce te faci când încă folosești modul automat pe aparat? Cum să folosești histograma, când nu știi cum să îți setezi manual aparatul?

Simplu! Afișeaz-o pe display-ul aparatului, în live view mode, și înainte de a apăsa butonul declanșator, privește pixelii înșiruiți pe axa histogramei, astfel o să știi dacă imaginea ta finală va fi expusă corect sau nu.

Desigur, așa cum spuneam și mai sus, expunerea corectă este un termen relativ, iar viziunea ta artistică s-ar putea să apeleze la subexpunere sau supraexpunere. Exeresează, joacă-te, privește rezultatele și continuă să faci fotografii, doar așa poți crește și înțelege mai bine cu ce se mănâncă arta fotografică.

SUCCES!


PS: ENJOY PHOTOGRAPHY te așteaptă și pe pagina oficială de FACEBOOK, cu fotografii delicioase, zi de zi, chiar  aici!


Apropo, dacă te alături comunității Enjoy Photography, primești un e-book gratuit și rămâi, totodată, la curent cu noutățile de pe website.

SUPER! MĂ ALĂTUR COMUNITĂȚII! 🙂

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply