Lecția 1 – Lumina în fotografie

September 4, 2016 Enjoy Photography 2 comments
Fotografie realizată cu un Fujifilm S9600 în 30 Martie 2009 Setări: f/8, 1/2400 sec., ISO 100 @6 mm Locație: Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare – realizată cu Fujifilm S9600 în 30 Martie 2009.
Setări: f/8, 1/2400 sec., ISO 100 @ 6 mm.
Locație: Brașov, România
© Ștef Annya

Știi ce face diferența dintre un fotograf bun și unul foarte bun?

Lumina!

Sau mai bine zis, felul în care fotograful se folosește de lumină în creațiile sale.

Însăși cuvântul fotografie înseamnă „desen cu lumină” (Își are rădăcina în limba greacă.).

Un fotograf avansat știe cum să deseneze cu această lumină: știe în ce unghiuri să plaseze aparatul de fotografiat astfel încât privitorul să beneficieze de o perspectivă completă și unică a cadrului, surprinzând, în munca sa, inclusiv emoțiile aferente.

Un fotograf avansat realizează toate astea cu ajutorul luminii optime.

Lumina este omniprezentă, motiv pentru care sunt șanse să nu îi acorzi mereu importanță, decât în momentul în care aceasta devine orbitoare sau prea slabă. În restul timpului, lumina este ceva ce doar există și dintr-acest motiv se prea poate doar să tragi cadre după cadre fără a-ți îndrepta gândurile și spre calitatea acesteia.

Totuși, având în vedere că încă fotografiezi în modul automat sau în modurile semi-automate, ar fi ideal să începi să acorzi mai multă importanță luminii: o lumină de calitate va face diferența între o fotografie reușită și una mai puțin reușită, chiar și atunci când nu ai suficiente cunoștințe pentru a profita de setările manuale ale camerei tale.

Fotografie cu titlu de prezentare - realizată cu Canon 60D la 1 aprilie 2014 Setări: f/16, 1/320 sec., ISO 320 @ 50 mm. Locație: Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare – realizată cu Canon 60D în 1 aprilie 2014.
Setări: f/16, 1/320 sec., ISO 320 @ 50 mm.
Locație: Brașov, România
© Ștef Annya

Ce reprezintă lumina optimă și când te referi la calitatea luminii, ce vrei să spui, de fapt?

Când un fotograf face referire la lumina optimă, nu pot spune că-ți oferă și o definiție asupra acestui subiect, deoarece, în realitate, nu există o definiție exactă pentru acest termen, căci lumina optimă este un subiect delicat, de natură subiectivă și strâns legat de perspectiva fotografului asupra a ceea ce dorește să suprindă în fotografiile sale.

Totuși dacă ar fi să definesc acest termen, aș spune că lumina optimă reprezintă exact acea cantitate, calitate și culoare a luminii de care un fotograf are nevoie pentru a-și realiza fotografia dorită.

Spre exemplu, pentru fotograful de peisaje, care fotografiază la apus de soare, lumina optimă din fotografiile sale este reprezentată de o cursă contra-cronometru între cadrele trase, apusul propriu-zis și câteva alte clipe suspendate imediat după apus. Aceste momente strâns legate de apus poartă numele de „Ora de aur”. De asemenea, „Ora de aur” își face simțită prezența și la răsăritul soarelui. Aceste două momente ale zilei, sunt preferate, adeseori, de fotograful de peisaj deoarece lumina este difuză, moale, iar culorile pot fi foarte vii, spre deosebire de lumina amiezii unde lumina este dură, tare și aplatizează subiectul/subiectele din imagine.

Imagine cu titlu de prezentare - realizată cu Canon 50D în 20 Noiembrie 2012. Setări: f/3.5, 1/20 sec., ISO 1250 @ 17 mm. Locație: Lacul Noua, Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare – realizată cu Canon 50D în 20 Noiembrie 2012.
Setări: f/3.5, 1/20 sec., ISO 1250 @ 17 mm.
Locație: Lacul Noua, Brașov, România
© Ștef Annya

LUMINA – TIPURI, CALITĂȚI ȘI UNGHIURI

Atunci când un fotograf aduce în discuție subiectul „lumină” va face referire la unul sau mai multe aspecte, precum:

  • Tipul de lumină – care poate fi naturală (cum ar fi lumina provenită de la soare, de la lună și stele, de la un foc de tabără etc.) sau artificială (aici pot intra în discuție luminile de studio, lumina unui bec oarecare din camera ta, lumina de la bliț etc.).
  • Calitatea luminii – care poate fi moale, tare, directă, indirectă;
  • Unghiul sau direcția luminii – care poate fi: frontală, din spate, din lateral, reflectată către un anumit punct sau subiect, dispersată pe mai multe direcții etc.

CARACTERISTICILE LUMINII:

Lumina naturală

Să luăm drept exemplu lumina soarelui. Deoarece lumina solară pătrunde în atmosfera Pământului, o să ai ocazia să observi multitudinea de caracteristici ale acesteia pe parcursul unei singure zile: o să observi că lumina amiezii are o cu totul altă caracteristică față de lumina de la răsărit sau/și apus – culoarea, intensitatea, direcția luminii este diferită. Lumina de la amiază este o lumină tare și directă care este caracterizată de contraste puternice și umbre adânci cu zone de luminozitate mare, pe când lumina de la răsărit și/sau apus este o lumină moale, difuză, caracterizată de contraste mult mai reduse, umbre mai puțin adânci și detalii de ansamblu ridicate.

De asemenea și culoarea luminii este diferită, în funcție de momentul zilei: la amiază avem parte de o lumină cu tente albăstrui, verzi, albastru-violet, iar la răsărit, respectiv apus, avem parte de o lumină cu tente roșiatic-gălbui, portocalii, roșiatic-violet.

Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ NATURALĂ. Fotografie realizată cu Fujifilm S9600 în 10 Aprilie 209. Setări: f/3.2, 1/250 sec., ISO 100 @ 6 mm. Locație: Pietrele lui Solomon, Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ NATURALĂ.
Fotografie realizată cu Fujifilm S9600 în 10 Aprilie 2009.
Setări: f/3.2, 1/250 sec., ISO 100 @ 6 mm.
Locație: Pietrele lui Solomon, Brașov, România
© Ștef Annya

Lumina artificială

Acest tip de lumină, este o lumină controlată și poate fi atât tare, cât și moale; poate fi rece sau caldă, poate avea o anumită culoare impusă, poate fi directă sau indirectă etc.

Spre exemplu un bec normal, ce-l deții tu acasă, va oferi caracteristici diferite ale luminii față de un softbox (modelator de lumină) care este folosit în studioul fotografic.

Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ ARTIFICIALĂ. Fotografie realizată cu Canon 50D în 18 August 2010. Setări: f/6.3, 1/50 sec., ISO 1600 @ 28 mm. Locație: Salina Turda, Cluj, România
Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ ARTIFICIALĂ.
Fotografie realizată cu Canon 50D în 18 August 2010.
Setări: f/6.3, 1/50 sec., ISO 1600 @ 28 mm.
Locație: Salina Turda, Turda, jud. Cluj, România
© Ștef Annya

Lumina tare VS. Lumina moale

În general, orice fotograf va fi auzit la un moment dat, în călătoria sa, de termenii „lumină moale” și „lumină tare”.

Definițiile acestor termeni sunt destul de explicite, dar ca să fii lămurit/ă: lumina tare creează umbre adânci iar lumina moale creează umbre șterse. Lumina tare este o lumină creată de o sursă mică și puternică, precum soarele, iar lumina moale provine de la sursă mare și difuză, precum pătura de nori, care acționează ca un filtru de dispersie pentru razele puternice provenite de la soare.

Cel mai adesea vei fi tentat/ă să folosești lumina moale în fotografie, dar, totuși există câteva situații în care lumina tare este indicată de folosit: dacă vrei să obții în portretistică acel look de tip „golden-era” al Hollywood-ului de altă dată, atunci lumina tare ți-e prietenă. De asemenea, dacă fotografiezi structuri cu (multe) detalii ce vrei să fie puse în evidență, de asemenea lumina tare este ideală pentru tine.
Pentru restul, lumina moale rămâne regele.

Imagine cu titlu de prezentare: LUMINA MOALE. Fotografie realizată cu Sony A5100 la 3 August 2015. Setări: f/11, 1/640 sec., ISO 320 @ 16 mm. Locație: Masivul Postăvarul, Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ MOALE.
Fotografie realizată cu Sony A5100 la 3 August 2015.
Setări: f/11, 1/640 sec., ISO 320 @ 16 mm.
Locație: Masivul Postăvarul, Brașov, România
© Ștef Annya
Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ TARE. Fotografie realizată cu Canon 700D la 7 Mai 2016. Setări: f/4,5, 1/160 sec., ISO 100 @ 10 mm. Locație: Lacul Noua, Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ TARE.
Fotografie realizată cu Canon 700D la 7 Mai 2016.
Setări: f/4,5, 1/160 sec., ISO 100 @ 10 mm.
Locație: Lacul Noua, Brașov, România
© Ștef Annya

Culoarea luminii

Culoarea luminii este redată în funcție de temperatura acesteia, care este măsurată în grade Kelvin (°K).

În funcție de temperatură, lumina poate avea diferte tente de culoare. Temperaturile mari de culoare, de peste 5000°K, sunt definite ca fiind culori reci și au adesea o nuanță albăstruie (ex. lumina soarelui), în timp ce temperaturile joase de culoare, de 2500-3200°K, sunt clasificate drept culori calde și au nuanțe gălbui sau portocalii (ex. lumina de la o lumânare). 

Pentru a obține culoarea „corectă” în imaginea realizată, fotograful, avansat/profesionist, apelează la setări manuale ale balansului de alb, setări disponibile în softul camerei sale. (Totuși, reține că nu toate aparatele permit setarea balansului de alb.)

De asemenea și în urma postprocesării se poate corecta balansul de alb al unei imagini. (O să ajungem și acolo. Momentan această informație este doar orientativă pentru tine, ca începător.)

Imagine cu titlu de prezentare -realizată cu Sony DSC W35 în 18 Iunie 2011. Setări: f/3.2, 1/60 sec., ISO 100 @ 7 mm. Locație: Acasă, Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare: LUMINĂ CALDĂ
Fotografie realizată cu Sony DSC W35 în 18 Iunie 2011.
Setări: f/3.2, 1/60 sec., ISO 100 @ 7 mm.
Locație: Acasă, Brașov, România

© Ștef Annya

Direcția luminii

Imaginile pot avea un impact diferit în funcție de direcția luminii asupra subiectului.

Spre exemplu umbrele lungi și iluminarea laterală a răsăritului sau apusului pot adăuga o notă de dramatism imaginilor tale, pe când contralumina (iluminarea din spate) poate adăuga puțin irealism și puțină magie fotografiilor tale.

De asemenea, portretele surprinse din diferite unghiuri de lumină pot spune diverse povești și transmite emoții diferite.

(Am citit un articol interesant, de curând, pe această temă pe www.fotolitera.ro – citește-l și tu!)

Imagine cu titlu de prezentare – realizată cu Sony A5100 în 18 Ianuarie 2016. Setări: f/20, 30 sec., ISO 100 @ 16 mm. Locație: Gara Brașov, Brașov, România
Imagine cu titlu de prezentare – realizată cu Sony A5100 în 18 Ianuarie 2016.
Setări: f/20, 30 sec., ISO 100 @ 16 mm.
Locație: Gara Brașov, Brașov, România
© Ștef Annya

Concluzii

Despre lumină, ar fi multe de spus, mai ales despre lumina de studio. Totuși pentru tine, ca începător, care încă lucrezi pe modul auto, este ideal ca într-acest punct al evoluției tale să poți să faci diferențele de bază între tipurile de lumină, calitățile luminii și culorile acesteia.

Dacă știi ce este o lumină tare și una moale, dacă știi ce este o lumină rece și una caldă este suficient de satifăcător pentru stadiul fotografic în care te afli. În ceea ce privește direcția luminii, ei bine, aici intervine tema ta: studiază, experimentează, testează! Succes!


PS: Alătură-te și tu comunității ENJOY PHOTOGRAPHY printr-un simplu LIKE pe pagina oficială de FACEBOOK, chiar  aici!


Apropo, dacă te abonezi și la newsletter: primești un e-book gratuit și rămâi la curent cu noutățile de pe site.

MĂ ABONEZ!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Comments on “Lecția 1 – Lumina în fotografie

    1. Din nou, știu că răspunsul vine foarte, foarte, foarteeeeeeeee târziu. 🙁
      Repet: nu știu de ce nu am primit înștiințare că am comentariu. Îmi cer scuze.
      Răspuns: Ideal este ca WB-ul să îl faci direct din cameră, dar eu personal îl las pe AUTO și îl corectez în post-procesare. 🙂

Leave a Reply