Lecția 5 – Alte Cinci Reguli de Compoziție Foto

October 22, 2016 Enjoy Photography No comments exist
Lecția 5 – Încă Cinci Reguli Compoziționale
Imagine cu titlu de prezentare

Fără alte introduceri (căci am bolborosit destul în trecut despre ce presupune compoziția, la modul general) zic să trec direc la subiect.

Dacă data trecută am scris despre simetrie, linii conducătoare și rame naturale, astăzi extind subiectul cu alte cinci reguli de compoziție, după cum urmează:

1) Simplitatea, drept regulă de compoziție fotografică:

Fotografia este un subiect foarte complex și permisibil. Sunt foarte multe de învățat în domeniu și astfel, este foarte ușor să complici lucrurile (fără să îți dai seama) și să uiți că uneori „less is more”.

Incluzând foarte multe elemente în cadru, poți determina privitorul să tot caute un focus-point, un subiect și, negăsind unul, să devină plictisit de poză și să-și îndepărteze privirea de la creația ta.

Dar, dacă simplifici puțin lucrurile, atunci interesul privitorului va rămâne activ pe o perioadă (mai) îndelungată, deoarece imaginile simple au tendința de a fi mult mai atrăgătoare și mai plăcute ochiului, față de cele nițel mai complicate dpdv. compozițional.

Așadar, keep it as simple as possible!

Imagine cu titlu de prezentare: simplitatea în fotografie. © Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: simplitatea în fotografie.
©Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: simplitatea în fotografie. © Scliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: simplitatea în fotografie.
©Schliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: simplitatea în fotografie. © Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: simplitatea în fotografie.
©Ștef Annya @ Enjoy Photography

2) Regulă de compoziție foto – focus-point selectiv / izolarea subiectului:

Dacă simplitatea presupune eliminarea din cadru ale elementelor ce distrag atenția privitorului, atunci cunoașterea punctului de focus din cadru nu te obligă, în mod intrinsec, să elimini elemente din cadru, ci doar să delimitezi subiectul principal de restul elementelor din cadru, astfel încât să nu apară confuzia și deruta.

Cum faci asta când realizezi o compoziție fotografică?

Aș putea să îți explic asta prin ce setări sunt necesare a fi folosite pentru a obține efectul dorit. Dar având în vedere că încă nu am ajuns la acest capitol și plecând de la premiza că nu cunoști ce reprezintă setarea diafragmei aparatului (deoarece ești un fotograf începător), pot, pentru moment, doar să îți sugerez să te apropii cu camera cât mai mult de subiectul principal, plasându-l în prim-plan, iar camera, va avea inteligența necesară, prin folosirea auto-focusului, să izoleze subiectul de celalte elemente compoziționale ale cadrului (deoarece prin apropierea de subiect, determini aparatul să interpreteze subiectul ca fiind dominant / mărit, și astfel focusarea se face diferit în comparație cu îndepărtarea camerei de subiect).

În privința utilizării setărilor aparatului de fotografiat pentru a izola subiectul, o să dezvoltăm subiectul în Modulul 2 al cursului „Enjoy Photography” dedicat începătorilor.

Imagine cu titlu de prezentare: focus selectiv în fotografie. © Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: focus selectiv în fotografie.
©Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: focus selectiv în fotografie. © Schliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: focus selectiv în fotografie.
©Schliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: focus selectiv în fotografie. © Victor Cristescu @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: focus selectiv în fotografie.
©Victor Cristescu @ Enjoy Photography

3) Balansarea elementelor în compoziție:

Balansarea elementelor din cadru poate fi privită din două unghiuri: cromatic și compozițional.

Din punct de vedere cromatic, fără să intru în prea multe detalii, îți spun doar că prea multe culori contrastante pot copleși privitorul și îi vor îndepărta privirea foarte repede de la creația ta.

Cadrele cuprinzând culorile primare au tendința de a fi mult mai dramatice.

Anumite culori, precum roșu, portocaliu și/sau galben ar trebui să fie folosite moderat și limitate la unul-două elemente compoziționale întrucât aceste culori au tendința de a capta foarte ușor atenția și de a crea o tensiune dinamică, obosind, la fel de ușor privitorul.

Așadar, după cum spuneam puțin mai devreme, moderația este cheia când vine vorba de compoziție și de evitarea copleșirii privitorului, iar asta se poate face prin compensarea tonurilor vibrante, precum cele anterior enunțate, cu unele mai neutre, astfel încât să obții o imagine echilibrată.

Din punct de vedere compozițional, în mod special când apelezi la regula treimilor și astfel poziționezi subiectul lateral, poți păți ca uneori subiectul să cântărească foarte mult în imaginea ta creând un cadru dezechilibrat (prea greoi și plin într-una din lateralele cadrului și prea light/gol în cealaltă laterală). Așadar, poți crea puțin balans prin includerea unui element mai mic / secundar în background (în treimile rămase libere, goale).

Imagine cu titlu de prezentare: balansarea elementelor în fotografie => echilibru între elementele complementare și subiectul principal.
Imagine cu titlu de prezentare: balansarea elementelor în fotografie => echilibru între elementele complementare și subiectul principal.
Imagine cu titlu de prezentare: balansarea elementelor în fotografie => echilibru între elementele complementare și subiectul principal.

4) Repetiția structurilor în compoziție:

Structurile pot adăuga un plus de valoare fotografiilor tale, mai ales când se repetă.

Acestea devin, totuși cu mult mai interesante atunci când sunt întrerupte, căci repetarea acestora fără un punct de distragere a privirii, pot induce plictis și non-sens.

Imagine cu titlu de prezentare: repetarea structurilor (pattern-uri). © Schliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: repetarea structurilor (pattern-uri).
©Schliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: repetarea structurilor (pattern-uri). © Schliemann Enoh @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: repetarea structurilor (pattern-uri).
©Schliemann Enoh @ Enjoy Photography

5) Umplerea cadrului:

Dpdv compozițional, umplerea cadrului se poate face astfel:

prin apropierea de subiect. Este suficient să te aproprii cu câțiva metri de un peisaj, ca să realizezi că imaginile tale pot avea o cu totul altă alură.

Adesea, când ești la început de drum, pățești să pierzi din intensitatea cadrului prin simplul fapt că subiectul principal este mult prea mic sau redus la o mică pată, și deci, este pierdut în imaginea ta.

Umplând cadrul, poți concentra privirea spectatorului asupra subiectului tău și să-i menții viu interesul asupra imaginii tale finale. Același lucru, rămâne valabil și în fotografia de portret: apropie-te și nu lăsa spații goale în imaginea finală, exceptând situația în care vrei să cuprinzi, în cadru, anumite elemente complementare în relație cu subiectul principal.

O să dezvoltăm mai mult subiectul „fotografia de portret” în Modulul trei al cursului „Enjoy Photography” dedicat începătorilor.

prin postprocesarea fotografiilor (ex. decupare) – aici nu intru în detalii acum, ci în lecțiile următoare (Lecțiile 7-10) ale acestui modul, când voi discuta despre postprocesarea de bază a fotografiilor.

Tot ce pot să spun e că, uneori, există posibilitatea ca subiectul principal să se afle la o distanță prea mare iar tu să nu te poți apropia foarte mult de acesta.

Și atunci?

Ei bine, atunci tragi cadrul, și îl decupezi ulterior pentru a aduce subiectul mai aproape și astfel să creezi o nouă alură imaginii tale, așa cum ți-ai imaginat-o încă de când ai tras cadrul.

Imagine cu titlu de prezentare: umplerea cadrului prin apropierea de subiect sau/și decupare a imaginii. © Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: umplerea cadrului prin apropierea de subiect sau/și decupare a imaginii.
©Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: când subiectul (pisica) este prea departe... © Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: când subiectul (pisica) este prea departe…
©Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: ...când te apropii de subiect (pisică) și umplii cadrul ;) © Ștef Annya @ Enjoy Photography
Imagine cu titlu de prezentare: …când te apropii de subiect (pisică) și umplii cadrul.
©Ștef Annya @ Enjoy Photography

Și cam atât pe ziua de azi despre compoziție.

În cele ce urmează, te invit să vizionezi unul dintre cele mai populare videoclipuri despre compoziția fotografică, bazat pe munca lui Steve McCurry.

9 Photo Composition Tips (feat. Steve McCurry)
9 Photo Composition Tips (feat. Steve McCurry)

SUCCES ȘI SPOR, ÎN CONTINUARE, LA EXERSAT!


PS: Alătură-te și tu comunității ENJOY PHOTOGRAPHY printr-un simplu LIKE pe pagina oficială de FACEBOOK, chiar  aici!


Apropo, dacă te abonezi și la newsletter: primești un e-book gratuit și rămâi la curent cu noutățile de pe site.

MĂ ABONEZ!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply